Thursday, November 26, 2015

Kejatuhan Baghdad II - 1401

Penaklukan Baghdad (Mei - 9 Julai 1401) adalah kejayaan yang memusnahkan yang dilakukan oleh Timurlane, amir Mongol Chagatai Khan dan tenteranya setelah membuat pengepungan selama 40 hari sebelum memusnahkan kota tersebut.

Sebelum itu, Baghdad di perintah oleh Sultan Ahmad dari Kesultanan Jalayirid, pemerintah barat Parsi. Baghdad jatuh ke tangan Timurlane pada musim panas 1393 tanpa tentangan yang kuat setelah Sultan Ahmad melarikan diri dari Baghdad. Timurlane melantik gabenornya untuk memerintah Bahgdad, walau bagaimana pun tidak dapat bertahan lama setelah diserang oleh Sultan Ahmad pada tahun 1394.

Pada tahun 1400 Timurlane kembali dalam kempen ketenteraanya di Anatolia dan Syria. Takut Timurlane akan ke selatan, Sultan Ahmad telah menyerahkan pemerintahan kepada Amir Faraj salah seorang jeneral tenteranya dan dia sendiri menjadi pelarian di Kerajaan Othmaniyah.

Pada musin luruh 1401, Timurlane telah sampai di Mosul dan pada Mei dia menghantar sebahagian tenteranya ke Baghdad. Bagaimanapun tenteranya kalah kepada Amir Faraj dengan bantuan tentera Turki yang dipanggil Kara Koyunlu dan Badwi. Kara Koyunlu adalah puak Orghuz Turki penganut Syiah yang juga dikenal sebagai Kambing Hitam Turki. Timurlane sekali lagi menghantar tenteranya dan sekali lagi gagal. Kemudian dia sendiri telah ke Baghdad, mengepungnya selama 40 hari. Pada 9 Julai 1401, Timurlane berjaya memasuki Kota Baghdad dan membuat serangan ganas dengan memusnahkan kota, bangunan-bangunan termasuk masjid dan membunuh hampir semua penduduk Baghdad lelaki, wanita dan kanak-kanan kecuali alim ulamak.Timurlane meninggalkan Baghdad setelah memusnahkannya tanpa meletak gabenornya.

Setelah Timurlane pergi, Sultan Ahmad kembali ke Baghdad bersama dengan Qara Yusuf ketua Kambing Hitam Turki kerana takutkan ancaman tentera Chagatai pada tahun 1402. Bagaimanapun Sultan Ahmad telah di khianati oleh Qara Yusuf dan dia melarikan diri kali kedua ke Mamluk dan dipenjarakan disana kerana takut kepada Timurlane. Pada tahun 1403 Qara Yusuf diserang oleh tentera Timurlane dan dia melarikan diri dari Baghdad dan meinta perlindungan dengan Mamluk dan dipenjaran di sana. Sultan Ahmad dan Qara Yusuf bertemu dipenjara dan membuat perjanjian lagi dengan Sultan Ahmad akan mengambil Parsi dan Qara Yusuf pula akan mengambil Azerbaijan.

Setelah kematian Timurlane pada tahun 1405, Sultan Mamluk Nasir-ad-Din Faraj telah melepaskan Sultan Ahmad yang kembali ke Bahgdad dan Qara Yusuf pula menetap di Tabriz, Azerbaijan. Disamping perjanjian yang dibuat, Sultan Ahmad telah  menyerang Tabriz, menang dan bertahan disana bagaimanapun dikalahkan semula pada tahun 1410. Dia telah ditangkap oleh Qara Yusuf dan dibunuh. Kara Koyunlu menawan Bahgdad setahun kemudian dan Jalayirid melarikan diri ke selatan yang kemudian mengakhiri Dinasti Jalayirid pada tahun 1432.

Kara Koyunlu, Syiah Turki memerintah Baghdad dari tahun 1432 hingga 1468. Diambil alih oleh Ak Koyunlu, Sunni Turki yang juga dikenali sebagai Kambing Putih Turki yang dipimpin oleh Uzun Hasan. Pada tahun 1458 Uzun Hasan berkahwin denganTheodora Megale Komnen puteri Byzantine yang beragama Kristian ortodok, anak kepada Emperor John IV of Trebizod dikenali juga sebagai Despina Khatun. Anak mereka Halima berkahwin dengan Sultan Haydar Safavid dan menjadi ibu kepada Shah Ismail kerajaan Syiah Safavid. Hampir semua pemerintah Ak Koyunlu berkahwin dengan puteri Byzantine dan mempunyai hubungan baik dengan pemerintah Kristian Rom.

Pada tahun 1502 pemerintahan Ak Koyunlu berakhir dikalahkan oleh kerajaan Safavid Syiah di pimpim oleh Shah Ismail. Pada tahun 1534, Baghdad telah ditawan oleh Sultan Sulayman dari Kerajaan Othmaniyah. 90 tahun kemudian, iaitu  tahun 1623 Baghdad ditawan oleh kerajaan Safavid,  Abbas I of Persia. Kemudian pada tahun 1638, Sultan Murad IV dari Kerajaan Othmaiyah menawan kembali Baghdad. Iraq jatuh ke tangan British di bawah kerajaan Othmaniah pada tahun 1917.

Kejatuhan Baghdad I - 1258

Empayar Mongol

Selepas dihancurkan oleh Mongol, Parsi di perintah oleh Hulagu dan keturunannya dikenali sebagai
Kerajaan Ilkhanate. Gelaran pemerintah adalah Ilkhan. Menurut ahli sejarah Rashid-al-Din Hamadani ,Kublai Khan yang memberi Hulagu gelaran Ilkhan selepas kekelahan Ariq Böke.Ilkhan bermaksud Wakil Khan.

Hulagu adalah anak Tolui dengan puteri Kherei, Sorghaghtani Beki yang beragama Nestorian Kristian. Hulagu rapat dengan orang Kristian dan isteri kesayangannya Doquz Khatun beragama Kristian. Dia adalah cucu Ghengis Khan dan abang kepada Ariq Boke, Mongke Khan dan Kublai Khan.Hulagu sekurang-kurangnya mempunyai 3 anak, Abaqa Khan, Tekuder dan Taraqai. Abaqa jadi lkhan Iran kedua dari 1265-82,Ahmad Tekuder adalah Ilkhan Iran ketiga dari 1282-84 dan anak Taraqai, Baydu jadi Ilkhan pada 1295.

Abaqa Khan menjalin hubungan baik dengan kerajaan kristian Rom untuk menentang kerajaan Islam
Mamluk. Dia mati kerana berlebihan pengambilan alkohol. Bagaimana pun Menteri Kewangannya, Shams ad-Din Juvayni di tuduh oleh Argun meracuninya. Shams ad-Din Juvayni merupakan Menteri Kewangan kepada 3 Raja Mongol iaitu Hulagu, Abaqa dan Tekuder.

Tekuder asalnya adalah kristian bagaimanapun masuk Islam. Ketika pemerintahannya, dia menukar polisi kerajaan daripada pro Kristian kepada pro Islam kerajaan Mamluk.Tekuder juga menyuruh pegawai kerajaan memeluk Islam. Anak Abaqa, Arghun memberontak dibantu oleh Kublai Khan yang marahkan Tekuder. Arghun akhirnya menghukum bunuh pakciknya Tekuder setelah mengalahkannya dan mengembalikan polisi kerajaan kepada pro Kristian.

Arghun yang beragama Buddha mempunyai isteri Kristian, Haimash Khatun dan memberikan rakyatnya kebebbasan beragama. Dia juga membenarkan orang islan menjalankan hukum Syariah dan Menteri Kewangannya Sa''ad al-Dawla adalah yahudi.
Ilkhanate Dynasty, 1256-1323

Gaykhatu adalah Raja MOngol Ilkhanate Iran kelima.(1291-1295). Seorang Buddha kaki botol, perempuan dan liwat.

Baydu adalah Raja Mongol Ilkhanate Parsi keenam. Dia adalah anak Taraqai dan sepupu kepada Gaykhatu. Mati pada 1295.

Mahmud Ghazan (1271–1304) adalah anak Arghun dan Quthluq Khatun, dilahirkan dan dibesarkan sebagai Kristian dididik oleh sami Buddha. Ghazan masuk Islam pada 16 Jun 1295 di tangan  Ibrahim ibn Muhammad ibn al Mu’ayyid ibn Hamweyh al-Khurasani al-Jawini atas perjanjian dengan Nawuz yang membantunya menjadi Raja. Nawruz adalah Amir Mongol Orait yang beragama Islam.Ghazan menukar namanya kepada Mahmhud Ghazan.

Pada tahun 1298, Ghazan melantik Rashid-al-Din, seorang Yahudi yang memeluk agama Islam sebagai Perdana Menteri disamping mengarahkannya merekodkan sejarah Mongol dan dinastinya sehingga terhasillah Jami' al-tawarikh. setelah beberapa tahun Buku ini dapat disiapkan setelah kematian Ghazan. Ia adalah buku sejarah dunia bermula zaman Nabi Adam lagi. Banyak salinan telah dibuat dan sebahagiannya kekal sehingga hari ini.

Nawuz mengeluarkan fatwa resmi penentangan terhadap agama lain khususnya Buddha dan kristian di Ilkhanate. Pengikut setia Nawuz juga telah membunuh orang Buddha dan kristian disamping merobohkan tempat ibadat mereka di beberapa tempat. Nawuz yang ketika itu adalah ketua askar di Khorasan telah ditangkap dan akhirnya dijatuhkan hukuman mati oleh Ghazan.

Walaupun Islam, Ghazan membuat hubungan diplomatik yang baik dengan eropah dan bersekongkol dengan tentera salib menentang Mamluks Mesir. dan menakluk sebahagian jajahannya seperti Aleppo dan Damsyik. Ibnu Taimaiyah pernah berjumpa dan menasihatinya untuk menghentikan serangan ke atas orang Islam. Tentera Ghazan ditewaskan oleh Mamluk dalam perang Marj al-Saffar pada April 1303 di selatan Damsyik. Ghazan mati pada tahun 1304 akibat sakit di ganti oleh Oljeitu.

Oljeitu adalah anak Argun dari isteri ketiganya Uruk Khatun seorang Kristian.Dibaptis ketika kecil
sebagai Kristian. Ketika muda masuk Buddha dan kemudian memeluk Islam Sunni bersama abangnya Ghazan dikenali sebagai Muhammad Khodabandeh. Kemudian tukar pula jadi Shiah setelah dipengaruhi Al-Hilli. Walaupun islam, masih meneruskan polisi pro Kristian dan menentang Mamluk. Mati pada tahun 1316 dan Rashid al-Din Hamadan telah dituduh meracuninya dan dijatuhkan hukuman mati. Kematiannya diganti oleh anaknya Abu Sa'id.

Abu Sa'id Bahadur Khan mendapat gelaran Baghatur oleh Mongol setelah mengalahkan tentera Golden Horde dan pemberontakan Khereid Rinchin. Pada tahun 1330, empayar Ilkhanate dilanda wabak penyakit. Abu Sa'id dan anaknya mati dalam wabak tersebut. Selepas itu kerajaan Ilkhanate telah berpecah kepada beberapa negeri kecil. Setiap negeri ada pemerintah masing-masing dan yang paling terkenal adalah Kesultanan Jalayirid.

 Southwest Asia pada 1345, 10 tahun selepas kematian of Abu Sa'id



Wednesday, November 25, 2015

Prasasti Sebagai Bukti Sejarah

Raja-raja Melayu sama ada dari Sumatera atau di tanah besar Asia (Indochina dan semenanjung) mempunyai standard tersendiri dalam mengabadikan kerajaan mereka.Mereka pasti memahatkan kewujudan kerajaan mereka dalam bahasa Melayu Kuno.Inilah kepentingan prasasti.Kamu anak-anak Melayu semua wajib kenal semua prasasti-prasasti ini.Prasasti ni sebagai 'senjata' untuk menangkis apa jua pembohongan sejarah.Nenek moyang telah bersusah payah mengabadikan bahasa dan sejarah bangsa pada batu bersurat;seakan kapsul masa pada hari ini.

Malahan nama 'Malayu' itu jelas terpahat dalam prasasti,rekod dan manuskrip.Inilah kepentingan prasasti.Setakat ini setahu saya ada dua prasasti di Asia Tenggara yang terpahat amat jelas ejaan 'Malayu' itu.
  1. Pertama Prasasti Tembaga Jaya Singa Himat keluaran sekitar abad ke 10-13 Masehi,berbahasa Melayu Kuno dari Palembang.
  2. Kedua Prasasti Hanchey berusia abad ke-6 Masehi di Kemboja yang bertulisan Khmer dalam bahasa Khmer Kuno campur Sanskrit.

Manakala di dalam manuskrip,jumlahnya amat banyak.Tidak termasuk pelbagai variasi sebutan mengikut dinasti di China dan sebutan rekod Tamil,Sinhala,Pali dan Sanskrit.Dalam rekod Jawa lagilah banyak.Dalam kakawin-kakawin era Majapahit memang tercatat kata 'bhumimalayu' dan 'malayupura'.Dalam rekod Thai terutama era Ayutthaya pun ada,tambahan pula bahasa Melayu antara bahasa pengantara dalam istana Ayutthaya.Ini saya ambil dari tesis oleh Davisakd Puaksom untuk Doktor Falsafahnya di Universiti Nasional Singapura.Beliau telah menemui banyak bukti mengejutkan tentang pengaruh bahasa Melayu sebagai lingua franca di dalam istana Ayutthaya.

Kesimpulannya,melalui prasasti,manuskrip dan rekod,kita mampu tersenyum megah dan hanya melihat gelagat para pembohong sejarah terkinja-kinja di hadapan kita.Modal mereka air liur dan cerita fantasi mereka.Kita ada prasasti,rekod dan manuskrip.Hanya orang gila sahaja yang menafikan kepentingan prasasti dan manuskrip.Tamadun yang malas menulis dan mencatat adalah tamadun orang gua dan monyet-monyet.Kita punya tamadun yang menulis dan mencatat.Kita setaraf tamadun Sumeria,Mesir Purba,China dan Lembah Indus.Semua tamadun itu meninggalkan bukti-bukti berupa rekod tulisan dan bahasa.Seluruh sarjana linguistik dan morfologi mengiktiraf prasasti-prasasti berbahasa Melayu Kuno kita.Dahulu kita penguasa seluruh Asia Tenggara.Bahawa dahulu kita punya empayar yang agung.Kita pribumi Asia Tenggara.Di sini tempat tumpah darah kita!

Saya membawakan beberapa kajian kes  adalah untuk melatih anda supaya menggunakan semua bahan bertulis yang diusahakan oleh nenek moyang kita bagi menentang pembohongan sejarah.Ini semua ibarat senjata paling ampuh.Jika anda pandai menggunakannya anda akan jadi seperti saya.Semangat sesetengah orang dalam menaikkan prestij sukukaum mereka walaupun mereka tahu kaum mereka tidak punya apa-apa bukti,adalah sesuatu yang patut diinsafi oleh anak-anak Melayu.Kamu semua ada bukti yang kukuh,apa lagi,gunakan!!












sumber: https://www.facebook.com/notes/srikandi



Matari Singa Jaya Himat, Prasasti Tembaga Panjang dari Palembang




"lamun batinah Putari Kambang Murna namanya, 
lamun lanangn Matari Singa Jaya Himat namanya.Lama
lama baranak lanang; Matari Singa Jaya
 Mat, dari ratu, lami lami bangsa Malayu..."


Prasasti ini amat berbeza dengan prasasti-prasasti lainnya (Kedukan Bukit, Talang Tuwo, Kota Kapur) yang bertuliskan aksara Pallawa atau Kawi,prasasti dari Palembang ini menggunakan aksara Rencong,tulisan purba Melayu.Di perbuat dari tembaga dan terdiri dari bait-bait seakan puisi yang amat panjang,usianya tidak dapat ditafsir dengan jelas.Pendapat semasa mengatakan ia diukir ketika era awal Majapahit.Dan prasasti ini telah mengungkapkan dengan megah nama satu bangsa;BANGSA MALAYU...dengan teramat-amatlah jelasnya dan tiada satu pun prasasti purba yang mengungkapkan nama bangsa atau kaum sepertimana bangsa Melayu sebagai contoh bangsa 'Siam Merong'.Tiada prasasti mengungkapkan nama 'Siam','Jawa','Bugis' atau 'Sulu' dengan megah dalam satu prasasti...bukan semata-mata batu sahaja tetapi prasasti tembaga!Saya pasti leluhur kita dahulu ada mengukirnya di kepingan emas,namun sudah pasti hilang akibat dirampas ketika peperangan dan sebagainya.

Bagaimana dengan anggapan sesetengah orang yang tidak berpelajaran yang mengatakan nama 'Melayu' dari perkataan Jawa atau ciptaan British?Mahu sahaja saya mencampakkan kepingan tembaga Prasasti Matari Singa Jaya Himat ke muka-muka petualang bangsa ini.

Oleh Iskandar (1996: 23), prasasti yang ditemukan di Palembang ini disebut Prasasti Pun Matari Singa Jaya Himat, berdasarkan “tokoh utama” yang tertera pada prasasti, atau Prasasti Palembang. Ia menyebutkan bahwa prasasti ini sezaman dengan Majapahit, sekitar abad ke-13 hingga ke-15, dan merupakan kelanjutan tradisi Sriwijaya (aksara Rencong pun dinilai merupakan perkembangan aksara Pallawa dengan pengaruh aksara Jawa, dan masih digunakan hingga awal abad ke-20). Bahasanya dianggap sebagai Melayu Kuno.

Prasasti ini telah diberi transkripsi dan terjemahannya dalam Koninklijk Koloniaal Instituut Amsterdam, Mededeelingen XXIX, Afdeeling Volkenkunde, no. 4, Aaneinsten 1931-32. Selanjutnya, C. Hooykaas pun menerbitkannya dalam Perinstis Sastera, 1951.
Tulisan Rencong












Tuesday, November 24, 2015

Perang Melaka - Dai Viet 1483







Mao Qiling adalah seorang sarjana ketika awal pemerintahan dinasti Qing.Mao Qiling terlibat dalam kerja-kerja kompilasi 'Sejarah Dinasti Ming' (Ming Shi).Kompilasi karyanya selepas kematian beliau disusun sebagai 'Xihe Heji/wenji' (Koleksi Karya Xihe).

Di dalam rekodnya 'Mansi Hezhi' iaitu 'rekod-rekod ketua kaum pribumi' beliau mencatatkan satu senario menarik;askar Melaka telah memusnahkan 90,000 balatentera Dai-Viet ketika kempen peperangan di Lanxang (Laos pada hari ini).

Dalam kempen perluasan kuasa Dai-Viet ketika itu,emperor Le
Thanh-tong telah mengerahkan sebanyak 1 juta tentera untuk mara ke arah timur Annam,menuju ke arah Sipsongpanna dengan tujuan menjarah Lanna dan Chiang Mai sekaligus.

Kelengkapan dan persenjataan Dai-Viet amat menggerunkan;mereka memiliki pakej artileri dan senjata api seperti terakol yang dibuat sendiri menggunakan teknologi China dan mendapat bekalan bahan mentah dari Yunnan.Wilayah-wilayah kecil di sekitarnya seperti wilayah Ai-Lao segera memberikan ufti kepada Dai-Viet tanda penyerahan sejurus sahaja berita balatentera Dai-Viet mara untuk berperang.

Untuk mencapai Chiang Mai,mereka harus melalui Lanxang.






Namun tidak semudah itu untuk terus berkonflik dengan Lanxang yang juga adalah kuasa tentera yang kuat ketika itu,terutama penggunaan gajah-gajah perang yang terlatih.

Peluang untuk mencipta alasan bagi berperang dengan Lanxang muncul dalam kes Gajah Putih,di mana permintaan Le Thanh-tong untuk meminta helaian rambut gajah putih (gajah putih adalah simbol keagungan raja menurut kepercayaan masyarakat Indochina) milik Raja Chakrapat dari Lanxang dibalas dengan kotak yang di dalamnya diisi kotoran gajah tersebut.Bagi Lanxang,permintaan Dai-Viet itu seperti menganggu dan menyibuk urusan mereka sementelah sebelum itu Dai-Viet meminta gajah itu sendiri dibawa ke Annam untuk tontonan rakyat Dai-Viet.

Akibatnya,emperor itu tersangat marah dan terhina dengan perlakuan biadap dari Lanxang lalu mengarahkan balatentera yang besar mara menuju ke arah Lanxang.


Sebelum itu,balatentera terawal telah mengalahkan Champa kira-kira 1471 Masehi,dan seterusnya mereka mara ke wilayah-wilayah orang Lao dan Tai.1479,seramai 180,000 askar Dai-Viet telah mara ke Muang Phuan dan ini menyebabkan Raja Chakrapat melarikan diri ke Vientiane (Muang Xien-khan).Tentera Dai-Viet menakluk Xiang-thong.Kemudian mereka mara ke barat lagi,menundukkan negeri Nan dan mengancam Sipsongpanna serta Lanna.Sebahagian tentera mara sehingga dekat ke kerajaan Ava di Burma.Ini menyebabkan Ava menghantar laporan kepada istana Ming,melaporkan kemaraan Dai-Viet.

Sekitar kejadian itu,terdapat laporan mengatakan bahawa Raja Ayutthaya,Borommatrailokkanat telah menghantar utusan ke Melaka.Ini dicatat dalam catatan para pengembara Portugis.

1480,Dai-Viet berjaya menundukkan Lanxang dan membunuh 20,000 penduduknya.Pada Jun 1482,Lanna melaporkan kepada kerajaan Ming di China bahawa mereka bersetuju membantu Lanxang mengusir Dai-Viet.

Mengapa tiba-tiba Lanna berkeyakinan untuk menentang Dai-Viet?Rahsianya ialah,mereka telah mendapat bantuan dari arah selatan.




Ini menyebabkan Dai-Viet mempersiapkan balatentera yang amat besar,kira-kira 1 juta askar dengan lebih 4000 pegawai tentera dan jeneral.Balatentera dikerah dalam 5 ketumbukan yang mara dari pelbagai arah.Askar-askar mereka dilengkapi 'arquebus' dengan teknologi yang ditiru dari China.

Dalam gegak gempita di tengah Indochina dengan balatentera Dai-Viet yang menakutkan itu,rupa-rupanya terdapat ketumbukan khas dari Melaka yang kemungkinan besar dibawa oleh Lanna bagi membantu menewaskan Dai-Viet.Askar-askar Melaka ini melalui jalan darat merentasi Ayuthaya.Sebenarnya,bukan semua adalah dari Melaka.Tentera Melaka dan jeneral-jeneral mereka menjadi ketua kempen,dengan memimpin ketumbukan askar dari Ayuthaya,Sukhotai dan wilayah-wilayah lain.Melaka bertugas sebagai perancang strategi dengan balatentera disokong oleh wilayah-wilayah Ayutthaya,Lanna dan Lanxang.

Dipendekkan cerita,laporan Mao Qiling mencatatkan sebanyak 90,000 tentera Dai-Viet (salah satu dari 5 ketumbukan tentera) telah bertemu dengan pasukan Melaka di Lanxang.Peperangan yang dasyat itu akhirnya menewaskan 30,000 askar di sebelah pihak Dai-Viet dan hanya 600 pegawai tentera yang hidup dari sejumlah 4000 orang dari kalangan mereka.






Salah satu sebab yang kuat mengapa Melaka menyertai peperangan ini,adalah untuk membalas dendam ke atas insiden penculikan kapal utusan mereka dalam perjalanan ke China.Mereka telah membunuh anak-anak kapal dan yang muda dijadikan sida-sida.Kemudian,ketika pertembungan kedua utusan Melaka dan Dai-Viet di depan maharaja Ming,utusan Dai-Viet dengan angkuhnya menyatakan bahawa "mereka telah menakluk kota-kota Champa dan kini ingin menjajah Melaka,dan Melaka sudah pasti tidak berani berperang dengan Dai-Viet".

Selepas peperangan,Raja Lanna,Trilokarat mendakwa Lanxang harus berterimakasih kepada Lanna dan perlu memberi setinggi penghargaan.Lanxang yang tidak berpuashati membalas bahawa kemenangan mereka adalah kerana anak raja Chakrapat yang mengusir askar Dai-Viet dari Muang Phuan.Perbalahan ini menenggelamkan kisah Melaka menewaskan 90,000 tentera Dai-Viet.Ini kerana selain ketumbukan Dai-Viet yang bertemu dengan Melaka,terdapat ketumbukan lain yang berperang dengan Lanna dan Lanxang.


Di dalam Sulalatus Salatin ada mencatatkan:




Maka Tun Telanai pun mesyuarat dengan Menteri Jana Putera; maka kata Tun Telanai, "Apa bicara kita disuruhnya melanggar pada tempat yang keras, orang kita hanya sedikit. " Maka sahut Menteri Jana Putera, "Marilah kita mengadap Paduka Bubunnya, bicara itu betalah berdatang sembah pada Paduka Bubunnya." Maka Tun Telanai dan Menteri Jana Putera pun pergilah mengadap Paduka Bubunnya. Maka sem­bah Menteri Jana Putera, "Tuanku, akan adat kami, segala Islam, apabila sembahyang, mengadap ke matahari mati; jikalau ada kumia duli Pra Cau, biarlah patik-patik kepada ketumbukan yang lain. Perang mengadap ke matahari mati pemali. "



Maka titah Paduka Bubunnya, "Jika kamu tidak boleh perang mengadap matahari mati, ke matahari hiduplah pin­dah."


Adapun tempat itu adalah nipis sedikit, lagi kurang alat­nya; maka dilanggarlah oleh orang Melaka. Dengan takdir Allah Taala, negeri itupun alahlah; orang Melakalah yang pertama menempuh dahulu. Setelah negeri itu sudah alah, maka Paduka Bubunnya pun memberi anugerah akan Tun Telanai dan Menteri Jana Putera dengan segala orang Melaka.


Kota di sebelah barat itu diyakini adalah negarakota Mon yang berada di bawah pengaruh Burma.

~Srikandi.
"Mauli of Mala People"

Tuesday, November 17, 2015

Kedah - 940 AD

The 940 A.D. Kedah Visited by Abu Dulaf
In 940 A.D. Abu Dulaf Al-Muhalhil from Bukhara stopped over in Kedah and made the following observations :-
" When I arrived in Kalah, I found it to be a beautiful place surrounded by the walls of its fort, flower gardens and flowing water from springs in the ground. I saw tin mines, which were incomparable to any other in this world. Within the city I saw makers of " qala'I " swords, i.e. original Indian (Hindi) swords….as in China, there were people who ate un-slaughtered meats. The people had a system of laws, which include the use of prisons and a system of fines as forms of punishment.
They ate wheat, dates, vegetables which were weighed before being sold and breads which were sold in piles. They did not have Turkish baths (hamam), but bathe in fast flowing rivers. They currency was the silver dirham…called ' fahri ' . The wore very expensive silks just like the people in China.. the King of Kalah paid tributes to China, and mentioned the name of the Chinese emperor in their Friday sermons and the King of Kalah faced the direction of the emperor when praying… "(Paul Wheatley, 1961:217).
Abu Dulaf reported that the people of Kedah knew how to use wheat flour, ate dates, bread and vegetables, just like the Arabs. It was clear that the Malays had absorbed some Arab cultures. According to Paul Wheatley in his small notes in the same page, the silver dirham called " Fahri " was the currency used in Khurasan, North Iran. In Kedah, the barter system was practiced, and the "fahri" was used only when very necessary. The " qala'I " swords, which were forged in Kedah became an export item known to the Arabs a "al-sayf al-Hind" (Fatimi, 1963:212).
Abu Dalaf caused a bit of confusion when he said that the King of Kalah " ….mentioned the name of the Emperor of China in his Friday sermons and the King of Kalah prayed in the direction of the emperor... "
Abu Dalaf was confused because the Muslims in Kedah did not mention the name of Caliph Al-Mutaqqi (940-944) who had just ascended the throne in Damascus in their sermons. Perhaps they mentioned the name of King of Sribuza (Sri Wijaya) or other such names which he though to be the name of the Chinese emperor.
The direction he mentioned, was the direction of power adhered to by the King of Kalah or Kedah, and not the direction faced when praying. Abu Dulaf could have assumed that the King of Kedah had not yet embraced Islam, even though all his subjects had already done so.
Observations made by Abu Zaid (916 A.D.) and Mas'udi (943 A.D.)
Abu Zaid a citizen of Siraf wrote the following notes in 916 A.D. :-
" Kalah was a territory under King al-Zabaj (Sri Wijaya), located between China and Arabia … Kedah port attracted ships from Oman, and from here ships set off for Arabia …Kedah was a trading centre for sandalwood, camphor, aloe's wood, ivory, tin, charcoal, " sepang " wood, all sorts of spices and other items which were too numerous to be counted.." (Paul Wheatley 1961: 218).
Mas'udi who wrote in 943 A.D. on the migration of Arab and Iranian merchants from Canton to Kedah in 877 A.D. was a Muslim traveler who wrote many books. In his book, " Muruj al-Dhahab wal ma'adin al-Jawahar " written in 943 A.D. observed:-
"…around Kalah and Sribuza (Sri Wijaya) were gold and silver mines. The sea routes placed Kedah a lttle further than some routes from Arabia to China. Today Kedah is a centre of attraction for Muslim merchants from Siraf and Oman. From here they boarded Chinese ships to go to China. Kalah sea is shallow and difficult to sail on and there are many small islands and straits." (Paul Wheatley, 1961: 218-219).
It is clear that Kedah was a large port used by Muslim merchants from Arabia and Iran in the 9th and early 10th century A.D. When entering its port, ships must employ local pilots who were skillful navigators of the sea around Kedah.
Ever since 877 A.D., Kedah had become one of Sri wijaya's busiest ports. Muslim and non-Muslim traders gathered in Kedah before continuing their journey to China or Palembang. However, the King of Kedah kept a policy good relationship in politics and economy with China.
After the migration of 877 A.D., the Chinese took to sailing their own ships when exporting their own goods. In the 8th and the 9th century A.D. Chinese sailors did not go further than Kedah. Chinese ships that could venture further than Kedah, only made their appearance during the time of the Song and the Ming Dynasties (Moorhead, 1957:7).
Kedah had Embraced Islam Since 877 A.D.
Arab and Iranian traders opened their own settlements wherever they trade. That was what had happened in Canton, champa, India, Africa and other places. They became well respected and influential in all levels of society.
There is no doubt that Islam had arrived in Kedah in the 9th century A.D. and some of its local population had already embraced the religion. Dr. Syed Naguib al-Attas made the following assumption:-
" After the Muslims had formed a large settlement in Canton (ever since the first century Hegira or the 7th century A.D.), they were free to practice their own religion and to execute their own civil laws, it would therefore easy to assume that they would continue the practice in their new settlement in Kedah and Palembang, after their migration from Canton. The migration could be the first indication of the coming of Islam into the Malay Archipelago (Nusantara). "
(Syed Naguib al-attas, 1969: 11)
Chinese travelers noted that there were many people in Kedah who had the word ' pu ' at the beginning of their names. Experts on the Chinese language agreed that ' pu ' could be a corruption of the word ' Abu '. This only serves to prove that there were already a large number of Muslims at that time.

Perang Yarmuk


Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wassallam hantar surat kepada Heraklius yang dibawa oleh Dihya bin Khalifah al-Kalbi ra.
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Dari Muhammad hamba Allah dan utusan-Nya kepada Heraclius penguasa Romawi.
Salam sejahtera bagi orang yang mengikuti petunjuk. Masuk Islamlah, niscaya kamu selamat. Masuk Islamlah, niscaya Allah memberimu pahala dua kali lipat. Jika kamu berpaling, kamu akan menanggung dosa orang-orang Romawi.
Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang sama di antara kita, bahwa kita tidak menyembah kecuali hanya kepada Allah, dan tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatupun; dan tidak (pula)sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai sembahan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka :
“Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah).”
Heraklius kemudian mengundang Abu Sufian dan pedagang Quraisy lainnya yang kebetulan sedang berdagang di Syam untuk berbincang tentang Nabi Muhammad saw. Setelah bertanya-tanya panjang lebar, Heraclius lalu berkata menegnai Nabi Muhammad saw, “Jika apa yang telah kau katakan adalah benar maka ia akan dapat memiliki tempat kedua kakiku berdiri ini. Aku tahu bahwa ia akan diutus. Aku tidak menyangka ternyata ia dari bangsa kalian. Jika saja aku dapat memastikan bahwa aku akan bertemu dengannya niscaya aku memilih bertemu dengannya. Jika aku ada di sisinya, pasti aku cuci kedua kakinya.”
Bagi penyebaran agama Islam di bumi Syam yang ketika itu dibawah takluk Empayar Rom, Khalifah Saidina Abu Bakar ra telah menghantar 4 jemaah;
1. Amr ibn al-A'as ra: menuju Palestine. melalui Elat kemudian merentas Lembah Arabah.
2. Yazid ibn Abu Sufyan ra: menuju Damsyik melalui Tabuk.
3. Shurahbil bin hassana ra: menuju Jordan melalui Tabuk selepas Yazid ra.
4. Abu Ubaidah ibn al-Jarrah ra: menuju Emesa melalui Tabuk selepas Shurahbil ra.
Pada minggu pertama April 634, mereka bergerak keluar dari Madinah.
Pada awal Mei 634, pasukan Muslim mencapai antara Bosra and Jabiya.
Pada minggu ketiga Mei 634, Abu Ubaidah ra memberitahu Khalifah tentang persiapan tentera Rom seramai 100,000 orang.
Khalifah Abu Bakar ra meminta Khalid ra yang berada di Al Hirah Iraq untuk menyertai Abu Ubaidah ra di Syam dan sampai di Syria pada awal Jun 634 bersama 8,000 orang tentera disamping melantik Khalid ra sebagai ketua tentera.
Pada pertengahan Julai 634, Abu Ubaidah ra arahkan Shurahbil ra serang Bosra dengan 4,000 tentera yang akhirnya diserang dan dikepung tentera Rom. Khalid ra sampai dan selamatkan Shurhabil ra dan tenteranya, kemudian Khalid ra, Shurhabil ra dan Abu Ubaidah ra dengan tentera masing-masing serang Bosra. Bosra ibukota kerajaan Ghassanid dapat ditawan dan berakhirnya kerajaan Ghassanid.
Khalid ra ambil alih ketua tentera Islam dari Abu Ubaidah ra.
(30 July.)Dengan Khalid ra sebagai pemimpin, tentera Byzantine Rom dikalahkan dalam perang Ajnadain danmara ke Damsyik.
(22 Ogos 634)Khalifah Abu Bakar ra meninggal dunia dan Saidina Umar ra jadi Khalifah.
(18 Sept.364) Damsyik ditawan selepas 30 hari dikepung.
Khalid ra dilucutkan jawatan Ketua tentera di ganti dengan Abu Ubaidah Al Jarrah ra. 
(15 Oct 364) Tentera Islam menguasai tengah Syria dalam perang Abu al-Quds.
(23 Jan. 634)Tentera Rom dikalahkan dalam perang Fahl.
Sehingga 635 M, Palestine, Jordan and Selatan Syria, tidak termasuk Jerusalem dan Caesarea, jatuh ketangan orang Islam.
Yazdegerd II, Kisra Parsi minta bantuan Raja Rom.Heraclius mengahwinkan anak perempuannya,Manyanh dengan Yazdegerd III sementara Heraclius bertahan di Levant.
(Mac 636)Tentera Islam menguasai Emesa, setelah mnguasai Tiberias dan Baalbelk.
Tentera Islam mara ke arah Aleppo, kubu kuat Byzantine dan Antioch dimana Heraclius(Rom) berkuasa.
Merasa terancam dengan perkembangan agama Islam, Heraklius bertekad untuk mengusir kaum muslimin dari daerah jajahannya. 
Menjelang Mei 636M tentera Rom dan sekutunya telah bergabung di Antiokia.
Heraklius telah berjaya mengumpulkan tentera berjumlah 200,000 lebih hasil gabungan dari Byzantine, Slavs, Franks, Georgians, Armenians dan Arab Kristian(Kerajaan Gassanid).
Heraclius berpusat di Antiokia, melantik Theodorus Trithurius sebagai panglima tertinggi.
1. Sementara Ghasan dipimpin oleh rajanya Jabalah bin Aisham
2. Armenia dipimpin rajanya, Vahan sebagai Ketua Perang
3. Slavs dipimpin Buccinator (Qanateer), putera Slavics.
4. Gabungan seluruh pasukan Eropa dipimpin oleh Gregory (Gregorius) dan Dairjan
(alWaqidi hal.106).
Pertengahan Jun 636M, tentera Byzantium bergerak dari Antiokia.
Strategi tentera Byzantium :
1. Qanateer akan bergerak sepanjang jalur pantai menuju Beirut, kemudian mendekati Damaskus dari arah Barat dan menahan pasukan Abu Ubaidah ra.
2. Jabalah membawa pasukannya dari Aleppo (Halab), menuju Emessa (Hims) melalui Hama dan menggempur pasukan muslim di daerah Emessa. Pasukan ini yang kemungkinan pertama bertempur.
3. Dairjan bergerak pada jalur antara pantai dan Aleppo kemudian mendekati Emessa dari arah barat. Berikutnya menyerang pasukan muslimin dari samping saat sedang bertempur dengan Jabalah.
4. Gregory membantu menyerang ke Emessa dari arah Timur Laut dan menyerang dari sisi kanan bersamaan dengan serangan Dairjan.
5. Mahan membantu pasukan Jabalah dari arah belakang dan menjadi pasukan cadangan.
Khalid ra meminta tentera Islam undur ke selatan dan bergabung sehingga menjadi lebih kuat.
 Abu Ubaidah ra undur ke selatan dari Emessa menuku ke Jabiyya serta mengembalikan jizyah.
Jabalah tiba di Emessa namun tidak bertembung dengan tentera Islam
Qanateer memasuki Damaskus namun tidak menemukan tentera Islam yang telah berundur.
Tentera Islam dibahagikan kepada 4 pasukan:
1. Pasukan Amru bin Ash ra. di Palestina
2. Pasukan Syurahbil ra. di Jordan
3. Pasukan Yazid ra. di Caesarea (Sekarang Tel Aviv)
4. Pasukan Abu Ubaidah ra. bersama Khalid ra. di Emessa
 Menurut sejarah tentera Islam hanya sekitar 25,000 orang sahaja.  (Versi lain menyebutkan jumlah kekuatan Muslimin yaitu 40,000 orang)
Pada Julai 636, tentera Islam bermesyuarat. Khalid ra cadangkan tentera Islam undur ke selatan ke dataran Yarmouk untuk memudahkan Khalifah hantar bantuan dan menggerakkan tentera berkuda.
Setelah tiba di Yarmuk, Abu Ubaidah ra memutuskan kem tentera Islam di timur Yarmuk dan bergabung dengan pasukan Amru bin Ash ra, Syurahbil ra dan Yazid ra.
Setelah beerapa hari Jabalah sampai di Yarmuk dan membuat kem di sebelah utara wadi Al-Raqad.
Heraklius memerintahkan Mahan buat rundingan dengan tentera Islam.
Gregory jumpa Abu Ubaidah ra namun rundingan gagal.
Mahan menghantar Jabalah dengan sebilangan yang ramai tentera berkudanya untuk menggertak tentera Islam namun digagalkan oleh tentera berkuda Khalid ra.
Barisan hadapan sekali terdiri dari pasukan Jabalah dengan kekuatan kuda dan untanya.
Bakinya, Mahan membahagi pasukannya kepada 4 pasukan yang menyebar dari Yarmuk sampai daerah selatan kawasan berbukit Jabiya sepanjang 20 km;
1. Sayap kanan dipimpin oleh Gregory,
2. sayap kiri oleh Qanateer dan
3. pasukan tengah tersusun oleh satuan Dairjan dan
4. pimpinan satuan Mahan sendiri.
Untuk semua pasukan, tentera berjalan kaki di barisan depan dan tentera berkuda di bahagian belakang . 
Khusus pasukan Gregory, ia menggunakan rantai yang mengikat tenteranya untuk menahan serangan tentera berkuda seperti taktik Hurmuz dalam Perang Rantai di Irak Persia sebelumnya. Sejumlah 30.000 pasukan Bizantium dipimpin Gregory dimana rantai-rantainya mengikat tiap 10 orang.
Khalid ra menjadi Amir sebagai mana arahan Khalifah
Strategi Khalid ra,
setiap pasukan mempunyai tentera bejalan kaki dan berkuda.
Tentera berkuda bilangannya hanya seperempat dari seluruh pasukan.
Keseluruhannya terdapat 36 tentera berjalan kaki dan 4 tentera berkuda serta
pasukan khusus mobile-guard yang sentiasa bergerak diseluruh medan pertempuran.
Secara umum tentera Islam dibahagikan kepada 4 pasukan;
1. Pasukan tengah bahagian kiri dipimpin oleh Abu Ubaidah
2. Pasukan tengah bahagian kanan dipimpin oleh Syurahbil
3. Sayap kiri dipimpin oleh Yazid
4. Sayap kanan dipimpin oleh Amru bin Ash
Mobile-guard pula dipimpin oleh Khalid di bantu pimpinanya oleh Dhirar.
Pasukan sayap kiri dan kanan adalah untuk serangan counter-attack.
Setiap pasukan mempunyai 9 rejimen tentera berjalan kaki yang dibahagikan berdasarkan kesukuan untuk memberi motivasi khusus bagi tiap-tiap rejimen menunjukkan kemampuan.
Jika barisan Bizantium terdiri dari sekitar 30 baris sepanjang 20 KM, sementara tentera Islam hanya sekitar 4 baris pasukan memanjang mengimbangi panjangnya pasukan musuh
Selama satu bulan lamanya tidak terjadi pertempuran antara kedua belah pihak selain hanya saling menunggu. Pasukan Muslimin tidak mahu gelojoh melakukan serangan karena jumlahnya musuh yang terlampau besar.
Sementara pihak Bizantium juga belum memiliki keberanian besar untuk lebih dulu menyerang Muslimin. Masa sebulan itu juga membantu kekuatan Abu Ubdaiah dengan datangnya 6.000 pasukan baru yang datang dari Yaman.
Pada 14 Ogos 363, Vahan meminta tentera Islam untuk berunding lagi untuk yang terakhir sebelum pertempuran, dan Abu Ubaidah mengutus Khalid ra.
“Kami mengetahui, bahwa yang mendorong kalian keluar dari negeri kalian tak lain hanyalah kelaparan dan kesulitan. Jika kalian setuju, saya beri masing-masing kalian 10 dinar lengkap dengan pakaian dan makanan, asalkan kalian pulang kembali ke negeri kalian. Di tahun yang akan datang saya kirimkan sebanyak itu pula…!” tawar Mahan.
“Sebenarnya, yang mendorong kami keluar dari negeri kami, bukan karena lapar seperti yang anda sebutkan tadi, tetapi kami adalah satu bangsa yang biasa minum darah. Dan kami tahu benar, bahwa tak ada darah yang lebih manis dan lebih baik dari darah orang-orang Romawi, karena itulah kami datang!” jawab Khalid ra. menteror lawan. (Ibnu Katsir, 7/14)
Selama satu hari penuh kedua belah pihak kembali mengatur posisi dan formasi.
Khalid meminta amanah kepada Abu Ubaidah sebagai pimpinan umum Muslimin dalam Perang Yarmuk dan Abu Ubaidah merestuinya.
“Genggam tiang khemah ditanganmu dan kumpulkan batu,” ucap Abu Ubaidah kepada para wanita yang bertugas di bagian belakang barisan,”jika kita menang, maka itu sebuah kebaikan. Namun jika kalian melihat ada pasukan yang lari dari medan perang, serang wajahnya dengan tiang khemah dan lemparlah dengan batu. Tahan anaknya dan katakan padanya agar berperanglah demi isterinya, anaknya dan demi Islam!” (Al‐Waqidi, hal.129)
Seorang tentera muda bergurau ketika Khalid melalui di depannya, “Betapa besarnya pasukan Romawi dan betapa kecilnya kita.” Khalid berbalik dan menatap mata pemuda tersebut, “Begitu kecilnya Romawi dan begitu besarnya kita! Kekuatan pasukan perang bukan berdasarkan jumlah pasukan, tapi karena pertolongan Allah. Kita menjadi lemah kalau ditinggalkan Allah!” (At‐Thabari, 2/594).
Mereka lantas saling mengingatkan sebuah firman Allah, “Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.” (QS. Al‐Baqarah : 249).
Malamnya, tentera Islam bermunajat kepada Allah. Mereka berdoa mengharapkan hidup mulia atau mati syahid. Sebagian besar melakukan pembacaan dan perenungan surat al-Anfal yang banyak berisi tentang jihad, sehingga semakin bergemuruhlah semangat mujahidin dalam berjuang di jalan Allah untuk pertempuran esok hari.
Pertempuran Perang Yarmuk pun meletus pada tahun13H atau 15 Ogos 363M.
Hari Pertama - Cabar mencabar dan pertempuran individu berlaku. Kemudian serangan dari tentera Mahan dan berjaya ditepis oleh tentera Islam.
Panglima Rom Gregorius yang mencabar Khalid masuk Islam dan syahid.
Hari Kedua - Sayap kiri dan kanan tentera Rom menyerang sayap kiri dan kanan tentera Islam.
Pasukan berkuda Khalid bantu sayap kiri di ketuai oleh Amru bin Al-Ash.
Pasukan berkuda sayap kanan tentera berjaya menyekap serangan sayap kanan Rom.
Pasukan berkuda Khalid serang pula bahagian tengah kanan tentera Rom.
Hari Ketiga - Sayap kiri dan bahagian tengah kiri menyerang tentera Islam.
Pasukan berkuda Khalid membantu menyerang bahagian tengah kiri Rom dan tentera Rom berundur kembali.
Hari Keempat - Berlaku serangan habis-habisan disemua bahagian oleh tentera Rom.
Lebih 500 tentera Islam kehilangan mata dihujani panah, Hari Kehilangan Mata.
Hari Kelima - Pihak Rom menawarkan gencatan senjata.
Hari Ke enam - Dianggap hari penentuan, Khalid membuat strategi menyerang dari bertahan sebagaimana sebelumnya.
Amru bin Al-Ash menyerang sayap kiri Rom diketuai oleh Qanateer dari depan dan pasukan berkuda dari sis kiri. Masa yang sama Pasukan berkuda Khalid menyerang tentera berkuda Qanateer sehingga gagal memberi sokongan tentera berjalan kakinya dan memaksanya berundur.
Pasukan berkuda Qanateer berjaya dipisahkan dan melarikan diri ke Utara.
Kemudian Amru dan Syurahbil menggempur bahagian tengah kiri dari sis kiri dan hadapan.
Selepas Pasukan berkuda sayap kiri Rom hancur dan melarikan diri ke Utara, kemudian Khalid menggempur pula pasukan berkuda Rom bahagian tengah kiri yang diketuai oleh Mahan Raja Armenia dan akhirnya keseluruhan pasukan berkuda Rom terpecah dan melarikan diri termasuklah Mahan dan Jabalah.
Tanpa bantuan pasukan berkuda, tentera pejalan kaki Rom mengalami kehancuran apabila diserang oleh tentera berkuda Khalid dari belakang, Amru dari kiri dan Syurahbil dari depan.
Akhirnya tentera berjalan kaki Rom juga melarikan diri ke arah barat daya.
Melihat pasukan sayap kiri dan tengah telah melarikan diri, pasukan sayap kanan juga melarikan diri arah ke barat.
Tentera Rom yang berundur ke barat akhirnya dihalang oleh sungai dan jurang, Mereka yang berjaya menyeberangi sungai dan tebing pula telah diserang oleh tentera berkuda diketuai oleh Dhirar di Wadi ar Raqad yang telah menunggu mereka sejak malam sebelumnya.
Akhirnya tentera Rom menyerah kalah dan ramai ditawan.
Khalid mengejar saki-baki tentera Rom hingga ke Damsyik dan tentera Rom melarikan diri lebih ke utara hingga ke laut Mediterranean.
Syam jatuh ketangan Islam.
Korban kematian di pihak Rom sekitar antara 70,000 hingg 120,000 orang manakala 3,000 tentera Islam syahid termasuk Ikrimah bin Abu Jahal.
Kemenangan di Yarmuk memberikan jalan kepada penaklukan Baitulmaqdis pada tahun berikutnya setelah mengepung 4 bulan, pada April 637M, Ketua paderi serah kunci Bailtumaqdis pada Saidina Umar.

Thursday, November 12, 2015

Perang Qadisiyah

Pada tahun 636 M, Panglima Besar Sassanid, Rostam Farrokhzad mengetuai tentera Parsi dengan kekuatan 120,000 bagi menyeberangi Sungai Furat ke al-Qadisiyyah di HillaIraq untuk menumpaskan tentera Islam. Rostam beranggapan kemaraan tentera Islam sudah terlalu hampir dengan ibu kota kerajaan ParsiSassanid. Untuk itu, dia mengatur langkah untuk mencegah kemaraan ini dengan mengetuai seluruh angkatan perang Parsi untuk berperang di bumi Qadisiyyah. Para sejarawan menganggap tindakan beliau ini merupakan sebuah kesilapan besar dari segi taktikal kerana berhadapan dengan tentera Arab Islam di bumi mereka bukanlah keputusan yang bijak.


Peta Empayar Sasanid pada tahun 632
Khalifah Umar Al-Khattab mengutuskan 30,000 tentera dibawah arahan Panglima Besar Sa'ad ibn Abi Waqqas untuk menyerang tentera Parsi ini. 
Sebelum berlakunya peperangan, Sa'ad telah menghantar Mughirah bin Syu'bah bertemu Rostam untuk mendakwahnya supaya beriman. Sebelum Mughirah sampai, Rostam telah memerintahkan untuk menghias istana dan singahsananya dengan berbagai-bagai kemewahan dunia disamping memerintahkan pegawai-pegawainya memakai dengan pakaian kebesaran yang mewah untuk menakut-nakutkan utusan orang Islam. Menyedari keadaan tersebut, Mughirah sengaja membawa kudanya memasuki istana ,berjalan diatas hamparan mewah disamping mengoyakkannya dengan tombaknya. Dia mengikat kudanya pada singagsana Rostam tanpa sedikit pun terkesan dengan kehebatan dan kemewahan Kerajaan Parsi.
Peperangan berlaku selama empat hari di mana pada awalnya tentera Islam berkuda tidak mampu berhadapan dengan tentera bergajah Parsi. Setelah dua hari diasak oleh tentera bergajah Parsi, Khalifah Umar mengarahkan Abu Ubaidah Al-Jarrah yang pada ketika itu berada di dalam siri Peperangan Islam-Rom Byzantinemenghantar bantuan ketenteraan seramai 5,000 orang tentera pejalan kaki di bawah pimpinan Panglima Qa'qa ibn Amru. Qa'qa ibn Amru tiba pada malam pertempuran hari kedua. Ketika perbincangan dengan para panglima tentera, Qa'qa berpendapat tentera bergajah Parsi adalah ancaman utama bagi tentera Islam. Lalu, dia mencadangkan agar kuda-kuda dan unta-unta disolek dan dihias dengan hiasan yang menggerunkan. Taktik ini berjaya menakutkan gajah-gajah Parsi.
Pada hari ketiga, 1,000 orang tentera berkuda pimpinan Panglima Hashim ibn Utbah tiba. Di dalam tentera ini terdapat dua orang bangsa Parsi yang sudah memeluk Islam iaitu Dakhar dan Salam. Mereka mencadangkan belalai gajah perang milik kegunaan tentera Parsi hendaklah dipotong dan mata gajah tersebut hendaklah dibutakan bagi mengkucar-kacirkan tentera bergajah Parsi. Taktik ini berjaya. Pertempuran hari ketiga itu dikuasai oleh tentera Islam setelah tunjang utama kekuatan tentera Parsi iaitu tentera bergajah dapat ditewaskan.
Pada hari terakhir pertempuran, Panglima Besar Sa'ad ibn Abi Waqqas menyusun barisan tenteranya. Berbanding Khalid yang gemar menggunakan sepenuhnya tentera berkuda, kumpulan bersayap dan serangan balas yang pantas, Sa'ad lebih gemar menggunakan kumpulan pemanah. Penyusunan barisan tentera berkuda di hadapan, dan tentera pejalan kaki dengan bantuan kumpulan pemanah memberi kelebihan kepada tentera Islam. Sesuai dengan kemahirannya dalam memanah, Sa'ad ibn Abi Waqqas menggunakan sepenuhnya kumpulan pemanah di hari terakhir pertempuran yang membawa kepada kejayaannya di Qadisiyyah. Dalam peperangan ini, Bahman Jadu dan Rostam Farrokhzad terkorban dan inilah bermula titik tolaknya kejatuhan Empayar Parsi Sassanid.

Tentera Islam seramai 36,000 berjaya mengalahkan tentera Parsi seramai 120,000. Anggaran korban kematian di pihak Islam seramai 7,000 orang manakala pihak Parsi pula seramai 70,000 orang.Islam menguasai Iran.

Pada tahun 642 M, tentera Islam berperang dengan tentera Parsi di Nahawand yang diketuai oleh Sa'ad bin Abi Waqas. Peperangan menghancurkan seluruh kerajaan parsi dan menguasai Khurosan pada tahun 644 dan Kisra Yazdegerd melarikan diri, cuba untuk menarik sokongan untuk memerangi kembali orang Islam, bagaimanapun dia dibunuh pada tahun 651 M di Merv(sekarang Turkmenistan) oleh penduduk tempatan pemilk kilang gandum. Anaknya Peroz III dan beberapa yang lain hidup dalam buangan dan mati di Cina.


Kejatuhan Granada

Pada tahun 1491
(Prof. Mahmud Brelvi)

Pada akhir kurun ke-15, kerajaan Islam di Spanyol tinggal  hanya bandar Granada dan beberapa bandar lain serta beberapa pelabuhan. Kawasan-kawasan lain di Spanyol telahpun ditawan oleh kerajaan Kristian. Apabila dua orang anak raja, iaitu Ferdinand V, putra raja Aragon berkahwin dengan Isabella putri raja Castille, kedua-dua kerajaan berpakat untuk menamatkan riwayat Islam di Spanyol.

Tentera bersekutu kedua-dua kerajaan kemudian datang menyerbu Granada yang pada masa itu dalam keadaan lemah akibat berbagai masalah dalaman. Granada pada waktu itu diperintah oleh Abu Abdullah Muhammad Ibni Sultan Abdul Hassan al-Nasrid. Orang Spanyol lebih mengenalinya dengan nama Boabdil.

Tentera bersekutu ini kemudiannya mengepung Granada. Kepungan ini berlangsung selama 7 bulan. Dalam masa ini tentera Islam cuba membuat perlawanan beberapa kali.  Serangan-serangan ini dipimpin oleh seorang pahlawan Islam, Musa bin Abil Ghassa yang tidak menyerah sehinggalah saat-saat akhir. Tetapi Sultan Abu Abdullah Muhammad alias Boabdil menyerah kepada tentera Kristian selepas tentera Kristian memberikan jaminan akan menghormati hak-hak orang Islam beragama, jiwa, harta dan kehormatan. Ini menyebabkan pahlawan-pahlawan Islam, termasuk Musa bin Abil Ghassan jatuh ketangan tentera Kristian. Akan tetapi mereka lebih rela mati secara terhormat daripada hidup sebagai tawanan.

Granada telah menyerah pada bulan Disember 1491 bersamaan bulan Safar 897H. Kemudian tentera Kritian telah memasuki bandar itu pada 2 Januari 1942 bersamaan 2 Rabiul Awwal 897H. Mereka kemudiannya memasang sepanduk-sepanduk lambang Kristian di Alhambra. Maka berakhirlah kemasyhiran dan kekuasaan Islam di bumi Spanyol. Serentak dengan ini kebudayaan agung Islam Andalusia hancur berkecai. Walau bagaimana pun Lembah Xenil dimana Granada terletak belum lagi menyaksikan nasib yang lebih buruk.

Hanya selepas beberapa tahun kejatuhan kerajaan Islam di Granada, pemerintah Kristian telah melanggar janji mereka mengenai jaminan keselamatan dan kesejahteraan nyawa, harta, kehormatan serta kepercayaan ummat Islam. Masjid-masjid ditutup dan bahkan dirobohkan. Orang-orang Islam dipaksa menukar agama mereka. Jika enggan mereka akan dihukum dengan hukuman yang berat. Kerajaan Krisitan telah mengeluarkan undang-undang yang memestikan orang-orang Islam memeluk agama Kristian. Siapa yang enggan akan dihalau keluar dari Spanyol. Orang-orang Islam yang lemah telah murtad. Ini berlaku pada tahun 1499. Sebahagian orang-orang Islam memberontak tetapi telah dipadamkan dengan kekerasan. Sebahagian besar daripada mereka terpaksa melarikan diri ke Maghribi, Mauritania, Algeria, Tunisia dan tempat-tempat lain yang selamat.  

Apabila Charles V ditabalkan sebagai raja baru, saki baki orang Islam coba menuntut keadilan dengan membawa kes mereka ke mahkamah. Tetapi mahkamah memutuskan undang-undang yang memaksa mereka menjadi Kristian adalah sah dan memerintahkan saki baki orang Islam ini segera masuk Kristian atau keluar dari bumi Spanyol dengan serta merta. Jika enggan mereka akan dibakar hidup-hidup dalam upacara pembakaran yang diselenggarakan oleh mahkamah. Upacara pembakaran ini telah diciptakan oleh mahkamah kononnya untuk mengelakkan darah tertumpah.

Kemudian Bishop Seville telah mengeluarkan arahan supaya orang-orang Moriscoes, (iaitu gelaran yang diberikan kepada orang-orang Islam yang telah dikristiankan), dalam tempoh sehari menukar cara mereka berpakaian, bahasa mereka, kebiasaan dan perangai mereka. Setiap orang Kristian Spanyol diberikan kuasa untuk memerhatikan tindak tanduk orang-orang Moriscoes. Berikutan dari arahan ini tempat-tempat hukuman khas telah diadakan di merata tempat di Granada untuk menghukum sesiapa yang gagal mematuhi arahan Bishop ini. Ini telah mengakibatkan pembunuhan kejam dan penyiksaan berleluasa di Granada, Cordova, Seville dan Valencia.

Semasa zaman pemerintahan Philip II, orang-orang Moriscoes yang amat tertekan itu bangun memberontak tetapi dengan tindakan yang kejam pemberontakan ini telah dipadamkan pada tahun 1569.

Philip III pula telah mengeluarkan dikri yang kejam, iaitu menghalau seluruh orang-orang Moriscoes yang kebanyakannya tinggal di Murcia dan Valencia, keluar dari Spanyol pada tahun 1609. Natijahnya ialah mereka semuanya dikeluarkan dari bumi Spanyol. Orang-orang Moriscoes yang duduk di bahagian selatan lari ke Afrika Utara manaka yang di utara lari ke Perancis dan menetap di Languedoc dan Guyenne.

Demikianlah tamatnya riwayat tamaddun Islam di Spanyol.

Rujukan:
Enam M.A., “Decisive Moment in the History of Islam”: 213-238
Stanley Lane-Poole, “The Moores in Spain” : 25,102,184,217